4 August 2024
Утицај дигиталног маркетинга на развој предузетништва – Милица Стојановић
Поделите овај чланак
Маркетинг омогућава предузетницима да се на најбољи могући начин представе, промовишу своје услуге и производе. Постоји много врста маркетинга, укључујући традиционални маркетинг и бренд маркетинг, али једна од новијих области је дигитални маркетинг.
Циљ овог текста је приказивање различитих начина и стратегија промовисања које су се користиле пре појаве онлајн платформи и друштвених мрежа. Такође, истражићемо најновије трендове у дигиталном маркетингу и како се они примењују у предузетништву.
Кључне речи: дигитални маркетинг, трендови, стратегије промовисања.
Увод
Предузетништво је делатност усмерена на покретање, организовање и иновирање пословања предузећа. Уколико предузетник има идеју која је јединствена, иновативна или исплатива, велика је вероватноћа да она остане непримећена због лошег промовисања, тј. маркетинга. Појава интернета омогућила је људима да већину својих обавеза обаве из удобности свог дома, а неки од предузетника су ову прилику искористили за боље промовисање својих производа или услуга. Друштвене мреже и онлине платформе постале су кључне за успех предузетника јер им омогућавају да досегну ширу публику и остваре већи утицај.
Предузетништво пре појаве дигиталног маркетинга
Са настанком друштвених мрежа и других онлине платформи, предузетници су развили друге тактике, тј. стратегије, помоћу којих су промовисали своје услуге и производе. Једна од тих стратегија је директни маркетинг, који спада у интерактивни део маркетинга и може се остварити на различите начине. Пример је телемаркетинг, који представља позивање потенцијалних купаца путем телефона. Ова врста промовисања омогућава директну комуникацију између продавца и потрошача, повећање свести о производима и брже повратне информације. Међутим, телемаркетинг има и своје лоше стране, на пример, неки купци једноставно не желе да примају овакву врсту позива. Државе попут Канаде, Индије и САД-а су увеле листу против телемаркетинга на коју корисници могу да се пријаве и зауставе примање било каквих телефонских позива овог типа. На основу ових података можемо заључити да ова врста маркетинга није најисплативија предузетницима.
Такође, и данас је развијено традиционално оглашавање, тј. слање жељене поруке путем телевизије и радија, као и промовисање помоћу штампаних материјала као што су новине, магазини и флајери. Маркетинг преко телевизије се и даље сматра једним од најтрадиционалнијих и ефикасних начина промоције производа или услуга. Промовисање се углавном врши у облику ТВ реклама и спонзорстава. ТВ рекламе су један од најчешћих начина оглашавања јер предузетници путем њих постижу највише позитивних резултата. Такође, неки предузетници сматрају да ТВ рекламе нису трошак већ инвестиција. Што се тиче оглашавања путем новина, магазина и других врста часописа, оне такође имају своје предности, али и мане. Једна од предности је то што новине пружају географско циљање, тј. новине су често локално усмерене па самим тим локални бизниси на овај начин остварују једну врсту промоције. Такође, предузећа могу циљати географске регије којима желе послати неку поруку. Новине углавном привлаче одређену циљну групу, нпр. пословни листови циљају људе који се интересују за бизнис и друге теме тог типа, док магазини углавном привлаче већи део женске популације. Међутим, у ери дигиталних медија, концепт штампаних новина сматра се застарелим, самим тим и мање привлачним, што представља једну од највећих мана ове врсте маркетинга.
Још једна од маркетиншких тактика коју су предузетници развили је визуелни идентитет, тј. јединствено брендирање и амбалажа. Овај идентитет мора да садржи различите елементе као што су визуални елементи, вредности, поруке. Неки од важних ствари које једно предузеће мора да има да би било јединствено и препознатљиво публици је логотип. Важно је да логотип буде једноставан, препознатљив и оригиналан. Резултат ефикасног логотипа је поверење потрошача и може наглашавати стабилност и дугорочност предузећа. Такође, оригиналан логотип може узроковати разликовање од конкуренције. Уколико потрошачи брзо препознају одређени лого, то ствара предност на тржишту. Поред ефикасног логотипа, предузетници морају да обрате пажњу на дефинисање вредности и мисије предузећа. Ово је битно за придобијање одређене циљне групе, јер је доказано да потрошачи бирају брендове који се залажу за исте вредности као и они сами.
Најновији трендови у дигиталном маркетингу
Дигитални маркетинг данас не обухвата само рекламе на интернету и банере на wеб страницама. У последњих неколико година појавило се много трендова који омогућавају предузетницима да досегну ширу публику и представе свој бренд на најбољи могући начин.
Садржаји са ограниченим трајањем, попут прича на Инстаграму и Фацебооку, постају све популарнији. Будући да трају ограничено време, подстичу кориснике да одмах реагују, што је заправо циљ ове врсте реклама. Истраживања показују да овакав садржај изазива ФОМО (Fear Of Missing Out), подстичући жељу корисника да редовно прате садржај како не би пропустили ништа битно. На платформама као што је Инстаграм, где су доступне опције “Swipe up” или “Link in bio”, предузетници успевају привући кориснике нудећи им бољи увид у производе или услуге, пружајући више информација.
Инфлуенсери имају значајан утицај на дигитални маркетинг у последњим годинама. Инфлуенсери су појединци са значајним утицајем на одређену циљну групу путем друштвених медија. Постоје два начина сарадње са инфлуенсерима: спонзорства и слање ПР пакета. Спонзорства функционишу тако што предузетници плаћају инфлуенсере за садржај који ће бити објављен на друштвеним мрежама. Ова врста промовисања омогућава инфлуенсерима да промовишу брендове на начин који је привлачан и релевантан за њихову публику. С друге стране, постоје и ПР пакети (Public Relations) који представљају слање нових производа, узорака и информација о бренду са циљем привлачења медијске покривености, рецензија или позитивног публицитета путем друштвених медија. Лоша страна ове врсте промовисања је то што инфлуенсери нису обавезни промовисати производ, чак и ако су примили ПР пакет, па исплативост ове врсте рекламирања зависи од више околности.
User-Generated-Content (УГЦ) или садржај креиран од стране корисника, попут текстова, слика, видеозаписа и рецензија, показао се врло успешним. Овај садржај привлачи купце јер ствара осећај сигурности и поверења. Креирање УГЦ-а може допринети изградњи заједнице око одређеног бренда или производа, а корисници се осећају повезано и дељење њиховог садржаја постаје начин испољавања њихове повезаности са брендом. Нека предузећа стварају овакву заједницу креирањем одређеног заститног знака кампање, као што су хаштагови на Инстаграму. Како би подстакла учешће, брендови обећавају награде за најбоље и најкреативније слике, видеозаписе и објаве другог типа. Те награде могу бити у виду попуста, бесплатних производа или чак да се тај садржај, направљен од стране корисника, појави у реклами бренда.
Још један од трендова који укључује рад са корисницима је интерактивни садржај који обухвата квизове и анкете на друштвеним мрежама и другим онлине сајтовима. Ова врста маркетинга омогућује предузетницима да боље разумеју потребе своје публике и подстиче директну интеракцију са потрошачима. Такав вид промовисања сматра се забавним и привлачним, стварајући осећај повезаности код корисника.
Закључак
У целини, дигитални маркетинг постаје неопходан део пословања, без обзира на величину предузећа. Његов утицај на предузетништво је огроман, пружајући прилике за раст, проширење тржишта и стварање снажних веза с потрошачима. Међутим, успех захтева константно учење и прилагођавање, јер дигитални пејзаж остаје динамичан и у сталној еволуцији.
Литература:
“Social media mastering strategy” – Robert Miller
“Digital marketing strategies” – Koray Odabasi
“Како постати предузетник?” – Др. Ненад Д. Пенезић
“Digital marketing that actually works the ultimate guide“- Krista Neher