4 August 2024
Побијање Стереотипа: успон женског предузетништва у Србији
Поделите овај чланак
Иако се жене суочавају са стереотипима да нису способне за лидерство због емотивности или ирационалности, као и са сумњама у способност балансирања између породице и посла, оне чине трећину регистрованих предузетника у Србији. Ова статистика јасно побија те предрасуде. Иако и даље постојиј дисбаланс, овај податак показује да су жене све одлучније да се упусте у сферу, често погрешно перципирану искључиво “мушком”. Да би пружила системску подршку женском предузетништву и развоју бизниса, а тиме подстакла и јачање предузетништва, малих и средњих предузећа, Влада Србије усвојила је Уредбу о утврђивању програма подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за женско предузетништво у 2023. години.
Важно је напоменути да пол није важан када је неко стручњак у предузетништву; оно што заиста има значаја су вештине, знање и посвећеност које особа доноси у посао. Било да је у питању мушкарац или жена, успех зависи од способности да се препознају прилике, решавају проблеми и воде тимови ка заједничким циљевима. Ипак, женско предузетништво може бити другачије од мушког у неколико аспеката. У наставку текстра навешћемо неколико специфичности, предности и изазовима са којима се српске предузетнице суочавају.
Зрелост као кључ за покретање бизниса
Према подацима studije UN Woman o preduzetništvu žena u Srbiji жена у Србији, у 2022. години, више од половине предузетница су жене старости 45-64 година, док је удео младих предузетница (19-29 година) изразито мали. Ови подаци указују на то да се младе жене данас теже одлучују на започињање бизниса, у поређењу са подацима из 2011. када је просек година жене у предузетништву био 41,9 година.
Редефинисање родних улога
Предузетнице из узорка студије УН Wоман у просеку раде 7,42 сати дневно и 5,87 дана недељно. За готово трећину њих (30,9%) зарада је кључна за издржавање домаћинства, будући да оне или највише доприносе буџету или су једине запослене и самостално издржавају домаћинство. Данашње предузетнице показују већу равнотежу између пословног и породичног живота у поређењу са 2011. годином, делом због другачије породичне структуре, јер је међу данашњим предузетницама мањи удео оних које су у браку и имају малолетну децу.
Охрабрујуће статистике – You go girl!
Данашње предузетнице се знатно разликују од предузетница пре десет година. Већина њих (70%) су нове у предузетништву и улазе из мотива постигнућа, а не нужде. Оне су образованије, диверсификованије у пословању, често се усмеравајући ка економији знања и нетрадиционалним секторима попут ИТ-ја и грађевине. Улазећи у посао са већим знањем и контактима, свесне су важности инвестирања у сопствено образовање и развој људских ресурса. Њихови бизниси су показали већу отпорност на кризе, што је потврђено током пандемије ЦОВИД-19, те су у коначном исходу успешније. Ово су закључци горепоменуте студије UN Women из 2022.године.
У Србији, жене су демонстрирале невероватну способност да се изборе са предрасудама и успешно вођење пословних подухвата, истовремено рушећи стереотипе и потврђујући своју вредност у предузетништву. Нека храброст и инспирација ових жена буду подстрек за нас све да следимо своје снове, превазиђемо изазове и верујемо у сопствени успех!
Ауторка: Ива Хаднађ
Повезани чланци
4 August 2024
КАКО ПРЕВАЗИЋИ СТРАХ ОД ЈАВНОГ НАСТУПА?Често ћете чути да је страх од јавног наступа по интензитету јачи од страха о...