4 August 2024
Шта је најважније за младе предузетнике и зашто све то учимо на Академији предузетништва? – Игор Кецман
Поделите овај чланак
У светлу мноштва питања која сам добио у вези Академије предузетништва коју спроводи АСК, а која су се односила на програм наше Академије, решио сам да напишем текст како бих у мало ширем контексту одговорио свим заинтересованима.
Наиме, сама Академија намењена је предузентицима старосне групе од 18 до 35 година, који су тек започели посао или стоје спремни за тај искорак.
Даљи садржај текста одговориће и на питање: Шта је најважније за младе предузетнике, када је реч о едукацији? Додатно ћу уредити и по коју реченицу у вези самих тема, програма, концепата и алата који се у оквиру Академије предузетништва уче и примењују.
За младе предузетнике који су на почетку свог пословног подухвата, постоји неколико кључних области које су од виталног значаја за њихову едукацију и оснаживање, што у практичном смислу значи бољи и сигурнији старт на трци.
о На првом месту ту су пословно планирање и стратегија. Ово подразумева конципирање и разумевање основа пословног планирања, укључујући дефинисање мисије и визије, постављање циљева, истраживање тржишта и конкуренције, као и развој стратегије за постизање успеха.
о Међу кључним областима едукације налази се и финансијска писменост. Ова област обухвата основе финансијског управљања, укључујући буџетирање, управљање готовим новцем, процену трошкова и прихода, затим разумевање и примену интерних и екстерних финансијских извештаја и анализа.
о Неизоставни маркетинг и продаја чине област без које је тешко замислити досезање циљева, односно комерцијалних резултата. Развој маркетиншких стратегија, брендирање, дигитални маркетинг, продајне технике и вештине преговарања како би се привукли клијенти и остварили продајни резултати, чине сегменте стратегије из ове области.
Програм овде базирамо фокусирано на увод у дигитални маркетинг (СЕО, Цонтент и Е-маил маркетинг), разумевање циљних група односно креирање тзв. персона купаца и ефикасно коришћење друштвених мрежа. Теоријском предавању додајемо и практичне радионице како би полазници отишли са конкретним знањем које могу одмах да користе.
У наставку бих навео још неке области које морамо споменути јер су важне за едукацију предузетника, али које долазе на ред тек након претходно описаних корака едукације; да кажемо када је брод већ упловио у предузетничке воде.
о Лидерство и тимски рад. Ово подразумева развој вештина комуникације, мотивације и управљања тимом, као и разумевање важности сарадње и тимског рада у постизању пословног успеха.
о Затим, управљање временом и стресом. Суштински је развијање вештина ефикасног управљања временом, приоритетима и постављања граница како би се минимизирао стрес и повећала продуктивност.
о Иновација и технолошке вештине су свакако наметнуте технолошким трендовима и точком напретка тржишта и друштва. Креативно размишљање, препознавање прилика за иновације, управљање променама, оснаживање технолошких вештина које су потребне за ефикасно вођење пословања у дигиталном добу, итд.
о Нетwоркинг и изградња односа подразумевају развој вештина умрежавања, изградњу пословних контаката и односа, као и стварање подршке и менторства од стране искусних предузетника и професионалаца у индустрији.
Све ове области су од великог значаја за развој младих предузетника и пружају им основу и алате потребне за успех у пословању. Из разлога што едукација и оснаживање у овим областима омогућавају младим предузетницима да доносе информисане одлуке, превазиђу изазове и остваре своје пословне циљеве Академија предузетништва примењује пажљиво креиран курикулум који обједњује теоретска предавања и практичне радионице.
На првом семинару, како је започела и четврта генерација Академије, обрађују се три кључне области, конципиране у складу са светским трендовима и стандардима али изнад свега у складу са потребама младих предузетника.
На првом месту они уче о алату тзв. Платно пословног модела или Бусинесс Модел Цанвас (БМЦ), што најчешће представља почетни корак предузетничке едукације. Ово је алат који се користи за визуализацију и разумевање основних елемената пословног модела једне компаније. Како је постао неизоставан део алата за предузетнике и стартапе тако и на Академији предузетништва БМЦ представља кичму нашег првог едукативног семинара – Акцелератора. Овај једноставан, али моћан алат састоји се од девет кључних сегмената који заједно формирају темељ за изградњу стратегије пословања. То обухвата кључне активности, кључне ресурсе, кључне партнере, вредносне пропозиције, односе са корисницима, канале дистрибуције, токове прихода, кључне трошкове као и структуру трошкова. Изнад свега БМЦ омогућава предузетницима да јасно дефинишу своју пословну идеју, идентификују кључне аспекте на којима треба да се фокусирају и тестирају различите стратегије пре него што крену у реализацију. Овај алат подстиче креативност, иновацију и систематски приступ у развоју пословних модела, помажући предузетницима да донесу информисане одлуке које ће им помоћи да остваре успех на тржишту.
Следећу област набројали би, што се каже и врапци на грани, и то због неизоставног присуства у сваком и свачијем пословању.
Разуме се, у питању је дигитални маркетинг.
У данашњем дигиталном добу, па тако и у дигиталном маркетингу стратегија је кључни фактор успеха. Дигитални простор нуди бројне могућности и изазове, а ефикасна стратегија помаже компанијама да искористе потенцијал и остваре своје пословне циљеве. Важност стратегије у дигиталном маркетингу огледа се у неколико кључних аспеката.
о Прво, добро осмишљена стратегија омогућава компанијама да циљано досегну своју публику. Кроз анализу података о потрошачима и тржишним трендовима, стратегија идентификује најефикасније канале и методе комуникације како би се ангажовала права публика у право време.
о Друго, стратегија пружа смернице за креативност и иновацију. У дигиталном свету где се трендови брзо мењају, бити испред конкуренције захтева константно прилагођавање и експериментисање. Стратегија поставља темеље за тестирање нових идеја и прилагођавање маркетиншких кампања према повратним информацијама.
о Треће, стратегија подразумева одређивање Система за мерење и анализу резултата. Дигитални маркетинг пружа обиље података о ангажману публике, конверзијама и поврату инвестиције (РОИ). Ефикасна стратегија дефинише кључне метрике успеха и омогућава континуирану оптимизацију маркетиншких активности на основу прикупљених података.
о Коначно, стратегија у дигиталном маркетингу нам омогућава да изградимо дугорочне односе са својим клијентима. Кроз персонализовану комуникацију и пружање релевантног садржаја, стратегија гради поверење и лојалност код потрошача, што резултира дугорочним успехом и одрживим растом компаније.
Због свега овога, а нарочито због комплексности теме, на Академији предузетништва предавачи су афирмисани експерти који имају разрађене начине за пренос практичног знања почетницима. Крајњи резултат је успешна реализација пословних циљева, што подразумева омогућавање предузетницима да ефикасно користе дигиталне канале, буду иновативни, прате резултате и граде дугорочне односе са својом публиком.
Финансијско планирање је ужа област финансијске писмености, а за младе предузетнике чини један од основних корака при почетку реализације пословне идеје.
Основе финансијског планирања, буџетирања и ценовних стратегија су, разуме се, кључни елементи успешног пословања. Финансијско планирање обухвата анализу прихода, трошкова и инвестиција како би се поставили циљеви и стратегије за ефикасно управљање новцем. Буџетирање је процес стварања плана који детаљно дефинише како ће се новац користити током одређеног периода, док ценовне стратегије утврђују како ће се производи или услуге ценити како би се постигао оптималан баланс између профитабилности и конкурентности на тржишту.
Финансијско планирање почиње анализом тренутног финансијског стања предузећа, идентификацијом циљева и израдом стратегије за њихово постизање. То може укључивати планирање прихода и расхода, управљање ликвидношћу, процену ризика и израду сценарија за потенцијалне промене на тржишту.
У оквиру ове области издвојили смо пар тема које су, у практичном смислу, од кључног значаја:
о Буџетирање је кључни део финансијског планирања који омогућава компанијама да поставе приоритете и алокацију ресурса на најефикаснији начин. То укључује постављање циљева за приходе и трошкове, прорачунавање буџета за различите функције и департмане, праћење извршења буџета и прилагођавање планова према потреби.
о Ценовне стратегије су важан део пословног модела који утврђује како ће се производи или услуге ценити како би се постигла одговарајућа равнотежа између профитабилности и привлачности за купце. То може укључивати различите приступе попут диференцијације цена, пенетрације тржишта, и друге стратегије прилагођене специфичним карактеристикама производа, циљне групе и тржишних услова.
Укратко, финансијско планирање, буџетирање и ценовне стратегије су основни алати које компаније, па и предузетници, користе за управљање финансијама, постављање циљева и оптимизацију пословања како би постигле успех на тржишту.
Уз све наведено, на Академији предузетништва, додајемо и секцију под називом “Инспире талк” у оквиру које наступају и говоре остварени пословни људи, који својим искуством и персоналитијем додатно мотивишу и покрећу младе полазнике Академије.
Надам се да сам у правој мери одговорио на питања и свим заинтересованима приближио програм као и приступ Академије предузетништва, те да сам приближио и одређене појмове онима који до сада нису имали сусрета са њима.
Игор Кецман
Пројектни менаџер
Асоцијација за афирмацију културе