4 August 2024
РАЗГОВОР СА ДЕЈАНОМ БАРАЛИЋЕМ: ПУТ ОД БАНКРОТА ДО РЕГИОНАЛНОГ ЛИДЕРА У Е-КОМЕРЦ ИНДУСТРИЈИ
Поделите овај чланак
Како сте уполивили у предузетничке воде? Да ли је почетна идеја била оно што је Smart Wеb данас?
Предузетник сам постао пре више од две деценије. И морам на почетку рећи, било је успона и падова, али нисам одустајао. Као двадесетогодишњак који је волео рачунаре пун жеље да се осамосталим, и без знање о вођењу бизниса, покренуо сам PS Practic. Са ове дистанце, то је била заиста храбра одлука, али и једна од мојих најважнијих. Упорност и моја младалачка храброст учинили су да PS Practic јако брзо од једне малопродаје, постане препознатљив ланац.
Можете ли поделити са нашим читаоцима неколико кључних корака које сте предузели на самом почетку?
Спремност да се упустимо у ризик, и стратегија коју смо изабрали, а то је да се наша фирма, PS Practic, представи већом и озбиљнијом него што је тада била. Без почетног капитала, одлучили смо се за смеле кораке у маркетингу, представљајући се као водећа снага у индустрији. Тај приступ нам је омогућио брз раст и постављање на позицију међу топ 5 продаваца хардвера у Србији за веома кратко време.
Који су били највећи изазови које сте превазишли током развоја свог пословања? Како сте се носили са неуспесима? Јел било тренутака када сте желели да одустанете?
Највећи изазов у мом пословању био је банкрот PS Practic-а 2012. године, након седам година успеха, и затим три године екстремних финансијских потешкоћа. Ипак, предаја никада није била опција. Те тешке године су ме додатно очврснуле, а јака воља и ентузијазам су ми помогли да останем фокусиран, и наравно безгранична подршка породице. Брзо сам схватио да све што сам научио током протекле деценије морам да пренесем и применим у новом контексту – и тако је настао Смарт wеб. Основао сам нову фирму да своје знање и искуство ставим на располагање другима. Тај почетак чији је основ постављен на поукама из претходног периода, с јасним циљем да пружи квалитетне услуге у ецоммерце развоју и дигиталном маркетингу, није био лак, али сам веровао у моје искуство, знање и људе са којима сам сарађивао.
Како сте управљали финансијама у почетним фазама пословања? Које савете бисте дали младим предузетницима?
Управљање финансијама у раној фази мог пословања било је, признајем, аспект који сам у почетку стављао у други план. Међутим, искуство ми је показало колико је битно да се финансије ставе у фокус, јер представљају темељ за одрживост и развој сваке фирме. Научио сам важну лекцију – чим фирма досегне тачку стабилности, кључно је запослити стручњака или тим који ће бити посвећен управо финансијском управљању. Мој савет младим предузетницима је да не потцењују важност финансијског управљања и да, чим је то изводљиво, деле одговорности са стручним особама које ће пратити приливе, управљати дуговима и надзирати кеш флоу, осигуравајући тако здраве темеље за даљи раст и просперитет фирме.
Како сте изградили тим и пронашли праве људе који су подржали вашу визију?
Изградња тима који је пратио развој Смарт Wеб-а била је путовање само по себи. Имао сам изузетну срећу да из претходне фирме доведем особу чије су посвећеност и упорност већ тада указивале на изузетан потенцијал. Та особа је данас незаменљив део тима и заједно смо кројили пут Смарт Wеб-а до успеха. Такође, кључни појединци за сваки сектор некако су интуитивно проналазили пут до нас, успостављајући се као стубови наше компаније. У том процесу, нисам се ослањао на традиционалне методе ХР-а; уместо тога, више сам веровао сопственој интуицији и проценама енергије и карактеристика људи с којима сам одлучивао да сарађујем. Увек смо давали предност личним квалитетима над експертизом, уверени да је знање нешто што се може стећи, док је права енергија и суштина особе оно што ствара темељ на којем наша компанија расте.
Сигурно постоје кључни тренуци или одлуке које су допринеле вашем успеху?
Кључне одлуке често долазе из неочекиваних ситуација. Један такав тренутак за Смарт Wеб десио се када смо, након одласка нашег главног програмера, били приморани да преиспитамо и променимо платформу коју смо користили. Прелазак са кастом решења на Магенто платформу је био ризичан корак, али се на крају показао као прави потез. Та промена је омогућила да наша фирма постане регионални лидер у е-коммерцу и да данас радимо са значајним брендовима као што су Пандора, Неспрессо, али и с најјачим локалним компанијама попут Гигатрона, Јасмина, Рома Компани, др Макс и многим другим.
Смарт wеб је једна од три најуспешније агенције у Србији која се бави ецоммерцом и дигиталним маркетингом, како одржавате тај статус у конкурентном пословном окружењу?
Пре свега, наша страст према послу је оно што нас непрекидно покреће. Уживамо у изазовима, а посебно у онима који захтевају сложена решења и иновативан приступ. Страст нас је водила кроз различите фазе раста и омогућила нам да у сваком тренутку будемо корак испред.
Данас, наш рад и репутација говоре уместо нас – градимо пословање на темељу референци које добијамо захваљујући квалитету наших претходних пројеката. У региону који се убрзано развија и постаје све отворенији за напредна ецоммерце решења, наша стручност је оно што нас издваја. Конкуренција је снажна и присутна, она нам служи као додатни подстицај да будемо бољи, иновативнији и још више фокусирани.
Који су ваши планови за будућност Смарт Wеба?
Након више од две деценије предузетништва, Смарт Wеб је данас са јасним планом и визијом. Наш циљ је да се учврстимо као регионални лидер у е-цоммерце индустрији. У последњих неколико година интензивно смо радили на развоју сопствених пројеката и стартап иницијатива које су директно везане за нашу главну индустрију.
С поносом могу да кажем да смо развили прву регионалну СааС апликацију за управљање наруџбинама, која је компатибилна са свим е-цоммерце платформама. Овај производ није само одраз наше иновативности, већ и наше жеље да допринесемо широј заједници е-цоммерце-а пружањем алата који олакшавају и оптимизују пословне процесе. У наредном периоду, наш фокус ће бити усмерен на унапређење и промоцију ове апликације, са циљем да постане кључан ресурс за е-трговце широм региона.
И за крај свим младим предузетницима могу да поручим жеља за учењем, константним напретком и снага воље сигуран су пут ка успеху.
Повезани чланци
4 August 2024
5 корака за изградњу културе адаптивног лидерства – Милош Ча...Пословни пејзаж је вртлог промена. Компаније које се држе старих метода ризик...
4 August 2024
НАЛЕД/ Сива књига иновација – 45 препорука за развој иновати...Стварање услова за сарадњу науке и привреде кроз стипендиране докторате, поје...