Powered by ASK
+381 69 707123
Akademija Logo

4 August 2024

Милица Стојановић: Социјално предузетништво и одрживи развој

Поделите овај чланак

Социјално предузетништво и одрживи развој су два концепта која су постала кључна у савременом пословању и друштвеном напретку. Социјално предузетништво подразумева коришћење предузетничких принципа за решавање друштвених проблема и изазова, док одрживи развој наглашава потребу за економским растом који не угрожава еколошке и друштвене ресурсе будућих генерација. Комбинација ова два приступа ствара пословне моделе који не само да генеришу профит, већ и доприносе позитивним друштвеним и еколошким променама.

Шта тачно представљају социјално предузетништво и одрживи развој?                                                                                               Социјално предузетништво може се дефинисати као пословна активност која има за циљ решавање друштвених или еколошких проблема путем иновативних решења, док истовремено остварује профит који се поново улаже у мисију преузећа. Главне карактеристике социјалног предузетништва укључују иновативност, одрживост и друштвена мисија. Социјални предузетници користе иновативне приступе и методе за решавање проблема које традиционалне институције често не успевају да реше. За разлику од многих непрофитних организација, социјална предузећа су финансијски одржива и генеришу профит који се реинвестира у даљи развој друштвене мисије. Основа сваког социјалног предузетништва је мисија која се фокусира на решавање друштвених проблема, као што су сиромаштво, незапосленост, образовање или здравствена заштита. Одрживи развој се односи на развој који задовољава потребе садашњих генерација. Одрживи развој обухвата три главна стуба: економски раст, друштвену инклузију и заштиту животне средине. Социјална предузећа стварају економске вредности кроз иновативне пословне моделе. Они генеришу профит који се поново улаже у друштвене пројекте, стварајући економски раст који је одржив и користан за ширу заједницу. На пример, социјална предузећа која обучавају и запошљавају локално становништво не само да подстичу локалну економију већ и помажу у смањењу незапослености. Ова врста предузећа такође раде на укључивању маргинализованих група у економске активности, пружајући им прилике које иначе не би имали. Ово укључује особе са инвалидитетом, жене у руралним областима, избеглице и многе друге групе које су често искључене из традиционалне економије. Кроз обуку и запошљавање, социјална предузећа помажу у смањењу неједнакости. Еколошки одрживе праксе су суштински део многих социјалних предузећа. Коришћење обновљивих извора енергије, смањење отпада, рециклажа и употреба еколошки прихватљивих материјала су само неки од начина на које социјална предузећа доприносе заштити животне средине. На пример, социјална предузећа која се баве рециклажом пластичног отпада не само да смањују загађење већ и стварају радна места за локалне заједнице. Постоји много примера социјалних предузетничких иницијатива. Grameen Bank, коју је основао Muhammad Yunus, пружа микрокредите сиромашним људима у Бангладешу, омогућавајући им да покрену сопствене мале бизнисе. Систем се заснива на идеји да сиромашни имају вештине које не могу да користе. Банка такође прихвата депозите, пружа друге услуге и бави се развојним пројектима у текстилној и телекомуникационој индустрији и енергетици. Ова иницијатива је значајно смањила сиромаштво и побољшала животни стандард хиљада људи. Solar Sister је социјално предузеће које обучава и запошљава жене у Африци да продају соларне лампе и чисте шпорете у својим заједницама. Ова иницијатива омогућава приступ чистој енергији, смањује загађење и пружа економске могућности за жене. Социјално предузетништво представља моћан алат за позитивне друштвене промене и одрживи развој, али као и сваки иновативни приступ, долази са својим јединственим изазовима. Један од највећих изазова је приступ капиталу. Иако   предузећа могу генерисати профит, често им је тешко добити почетне инвестиције јер инвеститори могу бити скептични према њиховом пословном моделу који комбинује профит и друштвени утицај. Многе фондације и непрофитне организације нуде донације за пројекте са друштвеним утицајем. Објављивање прича о успеху са конкретнм примерима може привући пажњу медија, инвеститора и јавности. Многи програми подршке предузетништву нуде финансирање, менторство и прилике за умрежавање. Учествовање у оваквим програмима може повећати видљивост и пружити приступ додатним ресурсима. d.light је социјално предузеће основано 2007. године са циљем да обезбеди приступ приступачним и поузданим изворима светлости за заједнице без електричне енергије. Као новооснована компанија, d.light је требало обезбедити значајан почетни капитал за развој производа, производњу и дистрибуцију соларних лампи у заједнице са ниским приходима. Циљна група d.light-а су били људи са ниским приходима који нису могли лако приуштити чак ни приступачне соларне производе. Ово је значило да је компанија морала развити иновативне начине финансирања и плаћања како би њихови производи били доступни. Oва компанија је уз пуно напора и труда успела да реши већину проблема и изазова са којима се суочила, а ево и како: d.light је успео да привуче инвеститоре који су били заинтересовани за друштвени утицај. Компанија је прикупила значајан капитал од различитих фондова за импакт инвестиције и развојних агенција које су виделе потенцијал у њиховој мисији. Неке од кључних инвестиција укључују финансирање од Omidyar Network, Acumen Fund и других. Компанија је континуирано улагала у истраживање и развој како би побољшала ефикасност и смањила трошкове својих производа. Ово је омогућило да понуди конкурентне цене и задржи квалитет својих производа, чиме је повећала своју привлачност на тржишту. Компанија производи и продаје соларне лампе и соларне системе, са фокусом на руралне и неразвијене регије широм света. Мерење утицаја је такође један од изазова са којима се сусрећу предузетници из ових области. Социјална предузећа често имају вишеструке циљеве и делују на различитим нивоима, што отежава мерење утицаја. На пример, иницијатива за економско оснаживање жена у руралним заједницама може имати директан утицај на приходе породица, али и индиректне утицаје на образовање деце и здравље заједнице. Идентификација и мерење свих ових утицаја захтева свеобухватан приступ и разнолике методе прикупљања података. Технологија може играти кључну улогу у олакшавању процеса мерења утицаја. На пример, дигиталне платформе могу омогућити прикупљање и анализу података у реалном времену, док мобилне апликације могу помоћи у добијању повратних информација од корисника на терену. Употреба big data анализа и машинског учења може пружити дубље увиде и идентификовати обрасце који иначе не би били уочени. Benetech је социјално предузеће које користи технологију за решавање друштвених проблема. Benetech развија софтверске алате и програме за подршку непрофитним организацијама и другим социјалним иницијативама. Неке од њихових иницијатива укључују Bookshare, програм који обезбеђује доступност књига за особе са инвалидитетом, и Martus, софтвер за документовање кршења људских права. Као организација са различитим иницијативама у више сектора ова компанија суочила се са изазовом мерења утицаја сваког од својих програма на јасан начин. Многе иницијативе имају дугорочне циљеве, а мерење њиховог утицаја у краткорочном периоду може бити тешко. Поред тога, потребно је пратити како се утицај развија током времена. Како би решио овај проблем  Benetech је развио специфичне метрике за сваки од својих програма. На пример, за Bookshare, метрике укључују број доступних књига, број корисника и фидбек корисника о квалитету и корисности ресурса. Ова организација је сарађивала са универзитетима и истраживачким организацијама како би развила и имплементирала методологије за мерење утицаја. Ова партнерства су обезбедила додатну експертизу и ресурсе за сложене анализе података.

И поред свих изазова, данас имамо много примера успешних социјалних предузетника, који своја искуства и савете деле са другима. Pro Mujer је социјално предузеће које је основала Jane Weron са циљем да обезбеди микрофинансирање, здравствене услуге и обуку женама у Латинској Америци. Организација ради у земљама као што су Боливија, Перу, Никарагва и Аргентина. Pro Mujer је помогла стотинама хиљада жена да покрену и развију сопствени бизнис, побољшају своје здравље и стекну нове вештине. Ова иницијатива је значајно допринела економском и друштвеном оснаживању жена у региону. Она саветује да се улажу напори у образовање, здравствену заштиту и економску подршку женама како би се створили услови за одрживи развој. Leila Janah  је оснивач Samasource, социјалног предузећа које запошљава људе из сиромашних заједница да обављају дигиталне задатке за компаније широм света. Циљ је био да се креирају економске могућности и смањи сиромаштво кроз значајне послове у дигиталној економији. Samasource је помогла хиљадама људи да стекну вештине и раде на пословима који су им омогућили да побољшају своје економске услове. Janah наглашава да је кључно стварати економске прилике за људе у сиромашним заједницама, а не само пружати помоћ. Она верује да је обезбеђивање значајног посла и вештина дугорочно решење за смањење сиромаштва. Социјално предузетништво има потенцијал да игра кључну улогу у постизању циљева одрживог развоја (SDGs) које су поставиле Уједињене нације. Како глобална заједница постаје све свеснија потребе за одрживим развојем, расте и интересовање за социјалне предузетничке иницијативе. Све више традиционалних компанија препознаје важност друштвеног утицаја и интегришу елементе социјалног предузетништва у своје пословање. Ова интеграција може довести до нових пословних модела који комбинују најбоље аспекте оба света. Повећање подршке од стране влада, невладиних организација и међународних финансијских институција може помоћи социјалним предузећима да превазиђу изазове са којима се суочавају. Субвенције, пореске олакшице и приступ повољним кредитима могу значајно побољшати услове за развој социјалног предузетништва. Технологија игра све важнију улогу у развоју социјалног предузетништва. Дигиталне платформе, мобилне апликације и blockchain технологија могу помоћи у решавању друштвених проблема на ефикаснији начин, омогућавајући ширу примену социјалних предузетничких решења. 

Социјално предузетништво представља моћан алат за решавање неких од најважнијих друштвених и еколошких проблема данашњице. Комбинујући иновативност, одрживост и друштвену одговорност, социјални предузетници доприносе изградњи праведнијег и одрживијег света. Иако се суочавају са бројним изазовима и проблемима, подршка од стране влада, инвеститора, других социјаних предузћа и заједнице може им помоћи да остваре своје циљеве и направе значајан утицај на глобалном нивоу. Кроз истраживање и разумевање социјалног предузетништва, можемо развити ефикасније и бољ стратегије за постизање одрживог развоја и оснажити нове генерације предузетника који ће допринети бољој будућности за све.

Повезани чланци

4 August 2024

“Направи нешто што људи желе” – Теодора Богдановић

Претплатите се на наш билтен

Будите у току са најновијим вестима, догађајима и ресурсима.

Радно време:

Пон. - Нед.: 08:00 - 22:00

Телефон

+381 69 707123

Контакт

[email protected]

Адреса

Топличин венац број 11, 11000 Београд

Мапа сајта

O AкaдeмиjиРесурсни центарВестиБлогКонтакт

Улогујте се да бисте добили приступ свим ресурсима

© 2024 | ASK | Сва права жадржана